• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Varför ta lån med ockerränta?

O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Har upptäckt att tack vare mina anmärkningar så
får jag bara låna hos 2 aktörer (Onea och vivus)
vilket iof är bra, då jag troligtvis hade grävt ner mig och
min ekonomi ännu en gång om jag fått möjlighet att ta fler lån...

Nu får det vara slut....

Men det som jag skulle skriva om
som jag fascineras över när jag
letat runt är att:

De flesta "seriösa" aktörer,
som de så fint kallar sig,
enbart lånar ut till folk
UTAN anmärkningar.

Mina tankar och fundering blir då,
VARFÖR skulle någon med "ordnad" ekonomi
vilja ta lån med flera 100% i ränta,
då man bör kunna få lån till under 12% ???

och dessutom är ju dessa lån begränsade oftast till 10-20,000kr

Jag menar, har man en lön över
15000kr/efter skatt/månad och
inga anmärkningar bör man väl kunna prata
med sin bank och dom hjälper en med ett lån
upp till 50,000kr iaf.

Blir bara så full i skratt då 90% (om inte fler) av sidorna
jag går in på har som krav "inga anmärkningar"
för att låna ut pengar med t.ex 250% effektiv ränta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 644
Mottagna reaktioner
1 787
Poäng
1 217
Är väl inte så konstigt. Lönen är slut -> räkning måste betalas annars inkasso med höga avgifter, eller KFM -> ett litet lån löser situationen.

Finns en hel uppsjö av plötsliga händelser som gör att man behöver ett lån. Angående att prata med sin bank så säger de ofta nej, väldigt fyrkantigt tänkande där. Plus att det är rätt osmidigt om man bara behöver 5000 kr och man kan slippa UC, vilket i sig kan försämra ens möjligheter till andra lån. Tex bolån.
 
Senast ändrad:

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 644
Mottagna reaktioner
1 787
Poäng
1 217
Sen är det där med 250% i ränta är helsnurrigt. Det är ränta man aldrig betalar. Vi tar ett exempel, Folkia 5000 kr kostar 680 kr. Det blir 13,6% i ränta över 30 dagar. Det andra man räknar på vid effektiv årsränta är någon fiktiv ränta jag aldrig förstått mig på (när det gäller smslån, vid bolån fungerar det bra med årsränta).
 
Senast ändrad:

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Det är ett jämförelseverktyg, men ett ganska dåligt sådant då man aldrig står inför valet mellan att låna 2000 eller 2 miljoner....
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 704
Mottagna reaktioner
12 992
Poäng
9 787
Sen är det där med 250% i ränta helsnurrigt. Det är ränta man aldrig betalar för lånet. Vi tar ett exempel, Folkia 5000 kr kostar 680 kr. Det blir 13,6% i ränta över 30 dagar. Det andra man räknar på vid effektiv ränta är någon fiktiv ränta jag aldrig förstått mig på (när det gäller smslån).

Jämförelsen är vad det skulle kosta att låna hela året..
Skulle nog bli ett jäkla liv om bolåneinstituten började annonsera månadsränta.. den skulle väl landa på 0.1 - 0.2% eller nåt. ser ju snyggt ut men är inte sanningen.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 644
Mottagna reaktioner
1 787
Poäng
1 217
Bolån betalas under hela år, så inga konstigheter där att redovisa effektiv ränta per år.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 704
Mottagna reaktioner
12 992
Poäng
9 787
Bolån betalas under hela år, så inga konstigheter där att redovisa effektiv ränta per år.

Och då har konsumentverket valt att ha det som mall för hur även andra kreditgivare ska redovisa sin effektiva ränta:)
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 644
Mottagna reaktioner
1 787
Poäng
1 217
Yes, så är det. Plötsligt kom sms-lån vilket gjorde reglerna skeva. Tycker de borde enkelt kunna ändra reglerna för mindre lån, så att den riktiga kostnaden redovisas.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Bättre med inkasso?!?!?

Är väll inte så konstigt. Lönen är slut -> räkning måste betalas annars inkasso med höga avgifter, eller KFM -> ett litet lån löser situationen.

Finns en hel uppsjö av plötsliga händelser som gör att man behöver ett lån. Angående att prata med sin bank så säger de ofta nej, väldigt fyrkantigt tänkande där. Plus att det är rätt osmidigt om man bara behöver 5000 kr och man kan slippa UC, vilket i sig kan försämra ens möjligheter till andra lån. Tex bolån.

Förstår på ett sätt det du skriver, men ändå inte:

Då det bör bli "samma kostnad om inte billigare" att låta räkningen gå till inkasso och sedan betala den än att ta ett sms lån och troligtvis hamna i "skiten", då fler och fler hamnar hos KF då de hamnar i den spiral då man lånar för att betala lån...

Då kan man väl gå till banken och låna 30,000kr och ha kvar dom på sitt sparkonto = oförutsedda utgifter, sedan betala av de 30,000 med den lön man får = har man pengar med låg ränta istället för smålån med ockerränta.

Sen bör "hemligheten" till finansiell frihet läras ut till alla människor "spara 10% av din inkomst oavsett storlek varje månad" oavsett om du tjänar 10,000kr eller 100,000kr/månad = man spenderar oftast lika mkt % sett av sina pengar vad man än tjänar bara att man köper dyrare saker (villa, bil, båt osv..)
 

lånarn

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
28 Juli 2013
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
23
Poäng
112
Staten bidrar till ökad skuldbörda

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/staten-bidrar-till-okad-skuldborda_4303869.svd
Snabblånen är något staten tagit itu med. Men önskvärt vore om man lade ner lika mycket energi på att bekämpa överskuldsättning orsakad av staten. Statliga bolag kör i en egen ”gräddfil” och driver in skulder med metoder som förvärrar situationen för många redan utsatta, skriver Anders Svensson, vice vd Alektum Inkasso.

läs mer http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/staten-bidrar-till-okad-skuldborda_4303869.svd
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp